Art Elias
PRACOWNIA IKONOPISANIA I WITRAŻU
Widzenie Boga, oglądanie Bożego oblicza –
choć było żywym pragnieniem całego narodu wybranego – stało się udziałe
nielicznych wybranych, a mianowicie Mojżesza i Eliasza - również oni widzą
przemienione oblicze Chrystusa na górze Tabor. Objawiając się Mojżeszowi Bóg
pozwolił się widzieć z tyłu – aby zachować go przy życiu, ale także aby objawić
mu, jak precyzuje Grzegorz z Nazjanzu, że prawdziwe widzenie Boga to kroczenie
za Nim. Św. Grzegorz z Nyssy tłumaczy, że „ujrzeć tył Boga” oznacza
kontemplowanie Boskich energii, przejawów działania Bożego, różnych jednakże od
Jego istoty.
ELIASZ spotkawszy Pana w szmerze
łagodnego powiewu wychodzi Mu na spotkanie z zasłoniętą twarzą .
Wyjątkowe poznanie Boga dostępne tylko
dwóm wielkim postaciom Starego Testamentu staje się równie wyjątkowym, lecz
powszechnie doświadczanym fenomenem Nowego Testamentu: oto żydzi i poganie
widzą Boga w Osobie Jezusa Chrystusa.
Oblicze Boga będące Jego objawieniem się w
Chrystusie przyjmuje konkretny kształt oblicza ludzkiego: jaśniejącego chwałą Przemienienia i opluwanego. To nie
przed Nim, Bogiem, zakrywano twarz, ale Jemu zakrywano znieważone oblicze, nie
chcąc na nie patrzeć, okazując Mu wzgardę. W takim
obliczu odbija się istota Boga. Jak pisze Evdokimov w Bogu-Człowieku przejrzystość
materii osiąga najwyższy stopień (...) Chrystus jest pięknem wcielonym.
Jezus ukazując kenotyczne oblicze Ojca idzie dalej i wskazuje na ludzkie twarze
naznaczone cierpieniem, samotnością, jako miejsca ikony Boga: widzieć Boga to
widzieć w maluczkich Króla
Edyta
Wyrembska - jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk
Plastycznych w Zielonej Górze. Ukończyła studia teologiczne z elementami
historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Zajmowała się
zagadnieniami teologii prawosławnej, szczególnie teologią piękna Paula
Evdokimova, historią i ikonografią ikony Świętej Rodziny. Uczestniczyła w
sesjach i kursach pisania ikon w Polsce i w Niemczech. Brała udział w wystawie Świata-widzenie 3 w Żaganiu oraz Żarach.
Ma na swoim koncie publikacje:
Jedna tęcza – wiele barw. Nabożeństwo
ekumeniczne w Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym w Lublinie:
12.05.2000, „Scriptores scholarum” 1
(26) 2000, s.121-122.
Wsłuchując się w puls swojego czasu, współautorski
wywiad w: J. Szymik, Z każdą sekundą jestem bliżej Domu, Kraków 2001,
s.413-464 oraz w: tenże, Akropol z hołdy, czyli teologia Śląska, Katowice
2002, s.92-132.
Kultura ikoną Królestwa Bożego. Refleksje wokół
teologii piękna Paula Evdokimova, „Ateneum kapłańskie” 1 (560) 2002 tom
139, s.67-80.
Różne wymiary rodzinnej miłości. Z Edytą
Wyrembską rozmawia Magdalena Kozieł, „Aspekty” (Katolickie pismo
diecezji zielonogórsko-gorzowskiej).
Dodatek do tygodnika katolickiego „Niedziela” 1.
I. 2006, nr 1 (510) rok XLIX. zob.: www.niedziela.pl/artykul_w_niedzieli.php?doc=ed200601&nr=68
Widzieć w
maluczkich Króla. Refleksje nad kulturowymi, teologicznymi i życiowymi
konsekwencjami Wcielenia się Boga „Aspekty” (Katolickie pismo diecezji
zielonogórsko-gorzowskiej). Dodatek do tygodnika katolickiego „Niedziela”” luty
2006.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz